search what u want

Wednesday, June 4, 2008

SUNTIKAN INSULIN

Insulin boleh digunakan dengan 2 cara iaitu picagari dan jarum atau pen khas.Ia mengikut jenis insulin yang dibekalkan. Perkara perkara penting yang perlu tahu sebelum,semasa dan selepas menggunakan insulin adalah :

# Tempat suntikan ? # Masa suntikan ? # Cara suntikan diberi ? # Cara penyimpanan insulin ? # Cara pemusnahan jarum ?

TEMPAT SUNTIKAN ?

MASA SUNTIKAN ?
Mengikut arahan Doktor yang merawat anda. Suntikan diberi lebih kurang15 minit sebelum makan.

CARA SUNTIKAN DIBERI ?
Bersihkan diri atau tempat yang hendak dicucuk. Jarak antara satu suntikan dengan satu suntikan hendaklah 2 jari. Ini untuk mengelakkan dari dicucuk berulang kali ditempat yang sama. Sekiranya terdapat tempat yang keras akibat dari suntikan yang berulang kali ,ELAK dari mencucuk ditempat tersebut. Ini akan menganggu penyerapan insulin. Pesakit hendaklah duduk dengan selesa. Peralatan hendaklah tersedia diatas meja. Botol insulin hendaklah digoncang terlebih dahulu dan sapu getah pada botol dengan menggunakan kapas beralkohol. Masukkan udara kedalam picagari sebanyak sukatan insulin yang diarahkan. Contoh, 10 cc (unit) Cucuk picagari yang berudara kedalam botol insulin dengan menolak kesemua udara tersebut. Tonggengkan botol insulin dengan picagari dibawah dan seterusnya tarik insulin kedalam picagari sebanyak yang diperlukan Contoh : insulin yang diperlukan 10 cc . Cabut jarum dari botol insulin . Dengan keadaan jarum picagari tegak keatas,tarik picagari arah kebawah untuk memasukkan udara 1cc. Ketuk perlahan-lahan picagari yang mengandungi insulin supaya udara berkumpul diatas. Dengan perlahan-lahan tolak picagari arah keatas sehingga kelihatan setitik dua insulin terkeluar dari jarum dan pastikan jumlah insulin tidak kurang atau lebih dari sepatutnya.

Sekarang insulin sedia untuk disuntik . Tempat yang mudah dikendalikan sendiri oleh pesakit ialah di abdomen. Sapu kapas beralkohol di tempat yang hendak dicucuk. Pegang picagari mengikut keselesaan . Picit sedikit bahagian abdomen dan cucuk jarum dalam kedudukan menegak iaitu 90 darjah dari kulit tetapi jangan tekan batang picagari Lepaskan bahagian yang dipicit dan tarik sedikit batang picagari tanpa menarik keluar jarumnya. Ini untuk melihat sekiranya ada darah didalam picagari .

Sekiranya tiada darah, terus menekan batang picagari yang mengandungi insulin kedalam abdomen sehingga kesemua insulin masuk kedalam kulit. JANGAN tarik keluar jarum dengan sertamerta. TUNGGU hingga 10 saat dengan mengira hingga 10 kemudian cabut jarum dan tekan menggunakan kapas beralkohol yang telah dibuka ditempat tersebut dalam masa 1 minit.

Sekiranya terdapat darah didalam picagari,cabut jarum dari abdomen dengan sertamerta tanpa menekan batang picagari. Cucuklah ditempat yang lain, 2 jari dari tempat pertama. Jarum boleh digunakan untuk 2 atau 3 kali suntikan . JANGAN BERKONGSI JARUM DENGAN PESAKIT LAIN.

CARA PENYIMPANAN INSULIN ?

Insulin hendaklah di simpan di dalam petisejuk dengan suhu 2- 8 darjah celceus iaitu bahagian am atau dalam suhu bilik. Insulin hendaklah diletakkan menegak(berdiri). ELAKKAN dari cahaya matahari secara langsung atau tidak. JANGAN simpan didalam kereta yang ditinggalkan dibawah panas matahari. JANGAN simpan di dalam bahagian beku (freezer) petisejuk. Keluarkan dari petisejuk 3 - 5 minit sebelum digunakan. Sebelum menggunakan insulin hendaklah memeriksa tarikh luput,nama insulin yang digunakan dan kandungannya tiada bendasing.

CARA PEMUSNAHAN JARUM ?
Semua jarum yang telah digunakan hendaklah simpan didalam tin sehingga banyak atau penuh. Tin yang telah dipenuhi dengan jarum yang telah digunakan hendaklah dihantar keklinik yang berhampiran untuk dimusnahkan. JANGAN buang jarum dan picagari merata-rata . Ini untuk mengelakkan dari penyalahgunaannya oleh orang -orang yang tidak bertanggungjawab.

1 comment:

Anonymous said...

pembetulan cara penyimpanan insulin:

insulin hendaklah disimpan dalam keadaan berbaring (melintang), bukannya menegak(berdiri) seperti yang ditulis dalam artikel di atas.

sekian