search what u want

Wednesday, June 4, 2008

JENIS UBAT

Ubatan

Menggunakan ubat-ubatan makan adalah satu cara untuk mengawal diabetes. Ada beberapa jenis ubatan diabetes dan setiap bekerja dengan cara yang berlainan. Ada pesakit yang akan memerlukan lebih daripada satu jenis ubat diabetes.

Adalah penting untuk anda mengikut arahan yang diberikan oleh doktor anda. Ubat tidak boleh ditambah atau dikurangkan dengan sendiri. Beritahulah doktor anda jikalau anda menghadapi masalah semasa memakan ubat tersebut.

TIPS PENGAMBILAN UBAT –UBATAN ANTIDIABETIK

  • Semak arahan pada sampul ubat berkenaan

  • Jangan makan ubat sekiranya tidak mengambil sebarang makanan

  • Jika terlupa makan ubat berkenaan, segeralah mengambilnya apabila teringat semula

  • Jika terlupa memakan ubat tetapi teringat semula semasa jadual berikutnya, tinggalkan dos tersebut dan ambillah dos ubat mengikut semula jadual yang asal. Jangan menggandakan dos !

  • Ikut jadual makan ubat seperti yang disyorkan samada sebelum atau selepas makan dan kekerapan mengambil ubat (sekali, 2 kali atau 3 kali sehari)

  • Jangan mengambil ubat-ubatan lain kecuali yang dibenarkan oleh doktor bagi mengelakkan interaksi ubat.

  • Elakkan minuman beralkohol apabila mengambil ubat-ubatan anti-diabetik

Antara ubatan yang ada:-

Sulphonylureas eg DAONIL (Glibenclamide), Diamicron (Gliclazide), Glimepiride

Ubatan ini bekerja dengan memberangsangkan sel beta dalam pankreas untuk menghasilkan lebih insulin. Ia lebih berkesan jikalau dimakan sebelum sarapan walaupun ubatan yang lebih baru boleh dimakan pada bila-bila masa.

Kesan sampingan ubat ini yang paling ketara adalah hypoglycemia iaitu tahap gula yang terlalu rendah di dalam darah. Ini biasanya berlaku jikalau pesakit memakan dosa yang berlebihan ataupun dia tidak makan sarapan walaupun masih memakan ubatan diabetes.

Biguanides eg Metformin

Bekerja terutamanya dengan mengawal pengeluaran gula dari sel hepar (liver). Ia juga mungkin ada kesan dalam proses penggunaan gula oleh otot dan tisu lain dalam badan.

Alpha glucosidase inhibitors eg Acarbose

Mengurangkan gula daripada diserap melalui usus. Ia agak berkesan untuk mengawal gula yang tinggi selepas sarapan (postprandial hyperglycemia)

Insulin secretagogues eg Repaglinide, netaglinide

Juga bekerja dengan memberangsangkan sel beta dalam pankreas untuk menghasilkan lebih insulin. Kesan hypoglycemia dikatakan kurang berbanding dengan ubatan kumpulan sulphonylureas.

Thiozolidinediones eg Rosiglitazone, Pioglitazone

Menyelesaikan masalah "insulin resistance".

No comments: