search what u want

Wednesday, June 4, 2008

MAKLUMAT DIABETES

  • Diabetes mellitus merupakan satu masalah yang semakin ketara di kalangan masyarakat di Malaysia. Dijangkakan seramai 7.7% daripada penduduk di Malaysia iaitu hampir 1.4 juta pnduduk menghidapi diabetes.
  • Diabetes boleh dikawal. Diabetes tidak boleh hilang. Akan tetapi dengan pelan pemakanan yang baik, senaman dan ubatan, penyakit ini boleh dikawal. Rawatan diabetes senantiasa berubah mengikut kajian-kajian yang terkini. Ubatan dan cara rawatan serta pemeriksaan telah banyak memperbaiki cara dan qualiti kehidupan pesakit diabetes.
  • Diabetes merupakan masalah seumur hidup. Oleh itu adalah penting untuk anda selalu mengikut rawatan yang dinasihatkan oleh doktor. Adalah penting juga untuk anda selalu berjumpa dengan doktor anda pada tarikh temujanji yang ditetapkan. Beritahulah doktor anda lebih awal jikalau anda menhadapi masalah berkaitan diabetes.
  • Kawalan diabetes bergantung kepada diri anda sendiri. Doktor dan kakitangan di klinik hanya boleh memberikan nasihat dan sokongan sahaja. Akhirnya, tahap kawalan diabetes bergantung kepada diri anda sendiri.
  • Diabetes merupakan satu masalah yang selalu bertukar. Doktor anda akan selalu menukarkan ubatan anda bergantung kepada tahap kawalan diabetes anda.

No comments: