search what u want

Wednesday, June 4, 2008

Jenis Diabetes


APA ITU DIABETES?

Apabila seseorang itu ada diabetes, dia tidak dapat mempergunakan tenaga dari makanan yang dimakan. Selepas seseorang makan, gula akan naik dalam saluran darahnya. Gula ini merupakan bahan api bagi badan menjalankan tugas harian. Hormon Insulin , yang dihasilkan oleh organ pankreas, diperlukan untuk mempergunakan tenaga tersebut. Dalam diabetes, disebabkan Insulin ini tidak mencukupi ataupun ia tidak berfungsi dengan berkesan, gula dalam darah tersebut tidak dapat dipergunakan. Oleh itu, gula tetap tinggi di dalam darah. Gula yang tinggi di dalam darah inilah yang akan memberikan masalah jangkamasa pendek dan panjang.

Ada 3 jenis diabetes yang utama

Diabetes Jenis 1

Diabetes jenis ini merupakan satu keadaan di mana insulin tidak dibuat dengan secukupnya ataupun tidak dibuat langsung. Pesakit memerlukan suntikan insulin. Ia biasanya disebabkan oleh penghasilan antibodi oleh badan yang melawan sel di pankreas yang membuatkan insulin.

Diabetes Jenis 2

Diabetes jenis ini disebabkan hormon insulin tidak berfungsi dengan berkesan. Ini akan menyebabkan badan cuba menghasilkan insulin dengan lebih banyak sehingga ia tidak mampu lagi menghasilkan insulin dengan secukupnya kelak. Ia dirawat dengan ubatan dan suntikan insulin jika diperlukan. Kebanyakan pesakit diabetes adalah jenis ini.


Diabetes Gestational (Semasa Kehamilan)

  • Diabetes yang berlaku semasa kehamilan

  • Bersifat sementara dan akan hilang selepas bersalin

  • Biasanya dikesan melalui ujian darah pada 28 hingga 32 minggu kehamilan tetapi ibu yang berisiko perlu dikesan lebih awal.

  • Kaedah rawatan hanyalah melalui suntikan Insulin

No comments: