search what u want

Wednesday, June 4, 2008

Gejala Diabetes

Komplikasi (Gejala) diabetes

Apabila kandungan gula di dalam darah selalu tinggi, ia boleh menyebabkan masalah pada jangkamasa yang akan datang. Dengan mengawal kandungan gula di dalam darah pada tahap yang baik, boleh memperlambatkan gejala diabetes.

Antara gejala diabetes termasuk:

Gejala akut (jangkamasa pendek)

  • Hyperglycemic coma - keadaan di mana pesakit tidak sedar diri disebabkan kandungan gula di dalam darah yang terlalu tinggi
  • Hypoglycemia - keadaan di mana kandungan gula terlalu rendah di dalam darah dan akan juga menyebabkan pesakit tidak sedarkan diri. Ini disebabkan oleh ubatan ataupun suntikan insulin yang berlebihan serta pemakanan yang tidak teratur. Tanda-tanda termasuk kelaparan, sakit kepala, lemah, berpeluh, pening, menggigil, runsing, kabur mata dan sawan.

Gejala kronik (jangkamasa panjang)

Angin ahmar (stroke/cerebrovascular accident)

Merujuk kepada pembuluh darah yang tersumbat separa atau sepenuhnya. Otak mengalami kekurangan bekalan oksigen (iskemia) dan mendapat serangan angin ahmar.
Pelbagai jenis stroke samada yang ringan atau bersifat sementara (Transient Ischaemic Attack) sehinggalah kepada stroke yang teruk seperti darah beku di otak (Thrombotic Stroke) boleh berlaku.

Tanda-tanda yang ditunjukkan adalah seperti berikut :-

1. Buta pada salah satu mata
2. Kebas pada satu anggota atau separuh badan
3. Lemah pada satu anggota atau separuh badan
4. Sukar bercakap
5. Gangguan ingatan
6. Sawan , Koma

Penyakit Jantung

Serangan sakit jantung yang disebabkan oleh penimbunan kolesterol secara perlahan pada dinding dalam pembuluh darah jantung. Pembuluh darah menjadi sempit, pengaliran darah terhalang dan jantung mengalami kekurangan bekalan oksigen.

Penyakit Vascular Periferi

Penyempitan pembuluh darah arteri menyebabkan peredaran darah ke otot-otot kaki menjadi lemah dan pengidap diabetes merasa sakit betis semasa berjalan (intermittent claudication). Kekurangan bekalan oksigen dan nutrisi di tisu-tisu dan kulit akibat daripada peredaran darah yang lemah menyebabkan luka di kaki lambat sembuh, kaki membengkak dan kulit menjadi kering. Ini meningkatkan risiko jangkitan kepada kaki. Sekiranya kaki pengidap diabetes mengalami infeksi yang teruk dan tidak terkawal, ia terpaksa dipotong bagi menghalang infeksi daripada merebak.


Kerosakan buah pinggang

Proses kerosakan ginjal bermula pada nefron iaitu unit asas ginjal sejak bermulanya penyakit diabetes. Paras glukos yang tidak terkawal untuk jangkamasa panjang mengakibatkan kerosakan nefron. Keadaan ini menjadi semakin teruk oleh tekanan darah yang tidak terkawal.
Nefron yang rosak membenarkan kebocoran sejenis protin halus iaitu albumin ke dalam air kencing. Kehadiran albumin dalam air kencing dinamakan mikro-albuminuria. Ia memberi petunjuk awal terhadap perubahan struktur ginjal dan pembuluh darah pesakit diabetes yang menjurus kepada kegagalan ginjal dan penyakit vaskular yang lain.Tempoh mikroalbuminuria berubah menjadi protinuria nyata (overt nephropathy) berlangsung selama 5 – 10 tahun. Seterusnya, pesakit secara beransur-ansur menuju kepada kegagalan ginjal (End Stage Renal Disease) dan akhirnya terpaksa bergantung kepada dialisis atau menjalani pemindahan ginjal (renal transplant).


Ulcer Kaki (Peripheral Neuropathy)

Periferi neuropati iaitu kehilangan deria rasa bermula daripada hujung jari kaki yang naik keatas. Pesakit akan merasai kebas, sakit seperti terbakar menyucuk-nyucuk seperti ditikam dan gejala bertambah teruk pada waktu malam. Kulit juga boleh menjadi terlampau sensitif sehingga pengidap diabetes akan merasa sakit walaupun terkena kain yang dipakai .
Selain daripada itu, ia boleh memyebabkan kaki menjadi lemah dan tidak stabil sewaktu berjalan . Kehilangan deria rasa atau sentuhan pada kaki akan menyebabkan kaki mudah tercedera dan mendapat kudis (ulcer)
Penyakit urat saraf autonomik pula melibatkan urat saraf pembuluh darah, kelenjar peluh, perut, usus, pundi kencing, jantung dan organ seks/genital.


Ia akan menunjukkan tanda-tanda seperti :-


1. Berpeluh luar biasa selepas makan.


2. Loya, muntah dan cepat merasa kenyang .


3. Cirit-birit yang selalunya berlaku pada malam hari.


4. Tidak lawas kencing kerana pundi kencing tidak mengosong sepenuhnya .


5. Fungsi seks terjejas disebabkan mati pucuk (impotence) dan sakit semasa persetubuhan

(pengeluaran sekresi vagina yang lambat)


6. Pening atau pitam kerana tekanan darah rendah semasa duduk atau berdiri (postural

hypotension) Berdebar-debar

1 comment:

maggie.danhakl@healthline.com said...

Hi,

I thought you might find this interesting. Healthline has compiled a list of the Effects of Low Blood Sugar in a visual graphic and I thought you and your readers would be interested in seeing the information.

You can check out the information at http://www.healthline.com/health/low-blood-sugar-effects-on-body We’ve had good feedback about the article and we think it will benefit your readers by giving them med-reviewed information in a visual way.

If you think this information is a good fit for your audience would you share it on your site, http://zoomdiabetis.blogspot.com/2008/06/gejala-diabetes.html , or social media?

Let me know what you think and have a great week.

All the best,
Maggie Danhakl • Assistant Marketing Manager
p: 415-281-3100 f: 415-281-3199

Healthline • The Power of Intelligent Health
660 Third Street, San Francisco, CA 94107
www.healthline.com | @Healthline | @HealthlineCorp